Programmi Roheline kool keskkonnaülevaatuse 2022 küsimustik lastevanematele
Tallinna Lasteaed Sipsik liitus 2017 aasta
sügisel rahvusvahelise programmiga Roheline kool, et tuua keskkonnasäästlikku
mõtteviisi lasteaia igapäevastesse tegevustesse. Keskkonnahariduse strateegia
kujundamise eest omistati lasteaiale Sipsik ökomärgis Roheline lipp esmakordselt
2018 aasta juunis ja teistkordselt juunis 2020.
Iga aastase keskkonnaülevaatuse läbiviimisel ja keskkonna-alase tegevuse kavandamisel
palume teil täita alljärgnev küsimustik:
Tervis
ja heaolu (Mängusipsikud)
1. Kas
käite lapsega nädalavahetusel õues kõndimas või aktiivselt tegutsemas?
2. Kas
Teie laps on päeva lõppedes lasteaias viibitud ajaga rahul?
3. Kas
annate oma panuse, et takistada lasteaias haiguste levikut?
4. Kas
Teie laps oskab õigesti käsi pesta?
5. Kas
pakute lapsele igapäevaselt puu- ja köögivilju?
6. Kas
Teie laps eelistab janu korral juua vett?
Teema Tervis ja
heaolu kohta soovin lisada:
Toit
(Mängusipsikud)
1. Kas
lasteaia köök kasutab kohalikku toorainet?
2. Kas
lasteaed kasvatab ise ja kasutab toiduks köögivilju ja maitsetaimi?
3. Kas
lasteaia köögis kasutatakse mahetoitu või õiglase kaubanduse tooteid?
4. Mitu
korda nädalas pakutakse lasteaia menüüs lihavaba toitu?
5. Kas
lapsed saavad ise oma toitu taldrikule tõsta?
6. Kas
lapsel on võimalus paluda väiksemaid portsjoneid?
7. Kas
toidujäätmed lähevad orgaaniliste jäätmete prügikasti?
8. Kas
lapsed saavad ise rühmas toitu valmistada?
9. Kas
lastele pakutakse lasteaias piisavalt puu- ja juurvilju?
Teema Toit kohta soovin lisada:
Meri
ja rannik (Tähesipsikud)
1. Kas
kasutate kodus loodussäästlikke puhastusvahendeid?
2. Kas
olete vältinud hambapastat ja kosmeetikatooteid, mis sisaldavad mikroplaste
(reklaamides sageli „puhastavad pärlikesed vms)?
3. Kas
olete lapsele selgitanud, milliseid keemilisi aineid võib sattuda
kanalisatsiooni?
4. Kas
olete lapsele rääkinud veelindude toitmise kahjulikkusest?
5. Kas
Teie laps ja Teie ise sööte tihti kala?
6. Mida
Teie arvates võiks lasteaias teha, et selgitada lastele liikide kaitse
olulisust mereelus?
Teema Meri ja rannik kohta soovin lisada:
Vesi
(Tähesipsikud)
1. Kas
Teie lapse joogivesi kodus on kraanivesi?
2. Kas
juhite kodus lapse tähelepanu vee säästlikule kasutamisele?
3. Kas
lasteaia õppetöös selgitatakse vee säästmise vajadust?
4. Kas
olete jälginud ja võrrelnud veekulu erinevatel kuudel ja aastatel?
5. Mida
Teie arvates võiks lasteaias teha, et selgitada lastele vee säästva kasutamise
olulisust?
Teema Vesi kohta soovin lisada:
Elurikkus ja loodus; õueala (Südamesipsikud)
1.
Kas Teie laps teab, mida tähendab elurikkus? Kui jah, siis mida?
2.
Kas Teie laps teab ja tunneb puu- ja põõsaliike lasteaia õuealal?
3.
Kas Teie lapse rühmal on lasteaia õuealal oma peenar või rühmas taimekast,
et laps näeks, kuidas toidutaimed kasvavad ning ta saaks õppida lihtsamaid
aiatöid?
4.
Kas lasteaia õuealal on
lindudele pesakaste ja toidumajakesi või putukahotelle?
5. Kas
Teie lapse rühm hoolitseb lindude talvise toidulaua eest?
6. Kas Teie laps teab, millised putukad, linnud ja
teised loomad elavad lasteaia õuealal või külastavad seda? Millised?
7. Kas
lasteaia õueala pakub lapsele piisavalt võimalusi põnevaks tegutsemiseks, mängimiseks
ja jooksmiseks?
8. Kas
Teie lapse rühma lapsed on loodust uurinud ja õppinud õues?
9. Kas lasteaia õuealal peaks olema ala, kus muru ei
niideta ning lapsed saavad taimi ja putukaid uurida?
10. Mida Teie
arvates võiks teha, et suurendada lasteaia õueala elurikkust? (kompostimine,
putukahotellide rajamine, pesakastid lindudele, lindude talvine toitmine,
kodumaiste puu- ja põõsaliikide istutamine jne)
Teemade Elurikkus ja loodus ning Õueala kohta soovin lisada:
Prügi; Jäätmed (Rõõmusipsikud)
1. Kas Teie pere sorteerib prügi?
2.
Kas
selgitate lapsele, miks on vaja prügi sorteerida ja mis sorteeritud prügist
saab?
3.
Kas kogute
biojäätmed muust prügist eraldi?
4.
Kas viite
pandipakendid taaraautomaati?
5.
Kas viite
aegunud ravimid tagasi apteeki?
6.
Kas viite
patareid ja vanad akud kogumispunkti?
7.
Kas olete
andnud kasutatud riided teisele ringile?
8.
Kas lasteaia
rühmaruumis ja õuealal on prügi?
9.
Kas
prügikaste on lasteaia õuealal piisavalt?
10. Mida Teie arvates võiks teha, et
vähendada lasteaias biojäätmete teket?
Teemade
Prügi ja Jäätmed kohta soovin lisada:
Energia
(Naerusipsikud)
1. Kas
teate, kui palju elektrit Teie pere erinevatel kuudel kulutab?
2. Kas
teate oma kodumasinate energiamärgistust?
3. Kas
Teie kodus on vanad lambipirnid vahetatud säästlikuma valiku vastu?
4. Kas
eemaldate telefonilaadija pistikupesast, kui telefonil on aku täis saanud?
5. Kas
Teie kodus on tuled alati kustutatud, kui ruumis kedagi pole?
6. Kas
lülitate arvutid ja muud seadmed välja, kui neid enam ei kasuta, mitte ei jäta
ooterežiimile?
7. Kas
olete rääkinud oma lapsele elektri säästlikust kasutamisest?
Teema Energia kohta soovin lisada:
Globaalne
kodakondsus (Naerusipsikud)
1. Kas
peate oluliseks erinevate kultuuride tutvustamist lasteaias?
2. Kas
lasteaed on loonud kiusamisvaba keskkonna?
3. Kas
Teie laps teab, et inimesi halvustata
nende päritolu, kehalise eripära või muude teistest inimestest erinevate
omaduste tõttu?
4. Kas
olete lapsele tutvustanud teiste maade toitu, muusikat, muinasjutte ja kombeid?
5. Kas
lasteaia õppetöös tutvustatakse süsteemselt Eesti tähtpäevi, toitu,
muinasjutte, muusikat, kodukohta?
Teema Globaalne kodakondsus kohta soovin lisada:
Transport
(Päikesesipsikud)
1. Kas
Teie laps teab, miks on kasulik jalgsi käia ja jalgrattaga sõita?
2. Kas
Teie lapsel on piisavalt võimalusi jalgsi käia või jalgrattaga sõita?
3. Kas
Te olete oma lapsega rääkinud ohutust
liiklemisest?
4. Kas
olete lapsega kaardistanud teekonna lasteaiast koju?
5. Kuidas
tulete tavaliselt lasteaeda (jalgsi, rattaga, ühistranspordiga, autoga,
tõukerattaga)?
Teema Transport kohta soovin lisada:
Kliimamuutused (Päikesesipsikud)
1. Kas olete
oma lapsega rääkinud kliimamuutustest ja selle põhjustest?
2.
Kas Teie
laps teab, et kanalisatsiooni võib sattuda ainult vesi, reovesi ja
tualettpaber?
3.
Kas olete teinud midagi, et tekiks vähem toidujäätmeid?
4.
Kas olete
loobunud ühekordsete nõude kasutamisest?
5.
Kas toidu
valmistamisel kasutate peamiselt kohalikku, lähedalt transporditud toorainet?
6. Mida Teie
arvates saaks teha lasteaias, et tekiks vähem toidujäätmeid?
Teema
Kliimamuutused kohta soovin lisada:
Roheline Kool Eestis Tallinna Lasteaed Sipsik- kokkuvõte lastevanemate küsitluse vastustest
Küsitluses osales 48 lapsevanemat.
Transport:
Oleme rahul, et Sipsiku lasteaia lastel on piisavalt võimalusi jalgsi käia või rattaga sõita.
Oleme rahul, et kõik vastanutest on rääkinud oma lastega ohutust liiklemisest.
Oleme rahul, et 25% vastanutest tuleb tavaliselt lasteaeda jalgsi või rattaga.
Me peame midagi ette võtma sellega, et kaardistada lapse teekond lasteaiast koju.
Me peame midagi ette võtma sellega, et selgitada lastele jalgsi käimise ja rattaga sõitmise kasulikkust.
Kliimamuutused:
Oleme rahul, et 100% vastanutest on midagi teinud selleks, et tekiks
vähem toidujäätmeid.
Oleme rahul, et 100% vastanutest on loobunud ühekordsete nõude kasutamisest.
Oleme rahul, et lapsed teavad, et kanalisatsiooni võib sattuda ainult vesi, reovesi ja tualettpaber.
Me peame midagi ette võtma sellega, et rääkida lastele kliimamuutustest ja selle põhjustest.
Ettepanekud Kliimamuutuste teema käsitlemisel:
-Ülejäänud toit tuleks edasi suunata nt varjupaikadele
(inimesed, loomad).
-Ka järgmisel päeval sama toitu soojendada oleks veel
sobiv.
-Menüüd peaks analüüsima ja koostama selle võimalikult
tervisliku ja imemaitsva, et lapsed
naudiksid oma toitu ja telliksid juurde (kui on lastele sobib imehea menüü ei
oleks ka nii suurt probleemi).
-Väga hea raamat kliimamuutuste selgitamiseks on “Greta
ja hiiglased”.
-Kevadel metsa istutamisprojekt koostöös RMK-ga oleks
väga vahva.
-Nädala väljakutsed lastele kodus (liiklemine lasteaeda
või tagasi ilma autota, ainult Eesti toit, sammude mõõtmine).
Energia:
Oleme rahul, et 75% vastanutest jälgib, et ruumist lahkudes oleks tuled kustutatud.
Oleme rahul, et suur osa vastanutest on rääkinud oma lapsele elektri säästmisest.
Me peame midagi ette võtma sellega, et vanemad oleksid teadlikumad õpetajate aruteludest lastega energia teemal.
Globaalne kodakondsus:
Oleme rahul, et lasteaed on loonud kiusamisvaba keskkonna.
Oleme rahul, et lapsed teavad ja ei halvusta inimesi nende eripärade tõttu.
Oleme rahul, et lasteaia õppetöös tutvustatakse süsteemselt Eesti tähtpäevi, toitu, kunsti ja muusikat.
Me peame midagi ette võtma sellega, et tutvustada lastele süsteemselt teiste maade kombeid, toitu, kunsti ja muusikat.
Tervis ja heaolu:
Oleme rahul, et 100% vastanutest käib nädalavahetusel oma lapsega õues liikumas või aktiivselt tegutsemas.
Oleme rahul, et 100% vastanutest kinnitab, et nende laps on päeva lõppedes lasteaias viibitud ajaga rahul.
Oleme rahul, et 100% vastanutest annab oma panuse, et takistada lasteaias haiguste levikut.
Oleme rahul, et lapsed joovad janu korral vett.
Oleme rahul, et lapsed söövad igapäevaselt puu- ja köögivilju.
Me peame midagi ette võtma sellega, et lapsed ka iseseisvalt õigesti käsi peseksid ja vett
säästaksid, seega kinnistada käte pesemist.
Toit:
Oleme rahul, et lapsed saavad ise rühmas toitu valmistada.
Oleme rahul, et lapsevanemad on teadlikud, et kogume toidujäätmed orgaaniliste jäätmete prügikasti.
Me peame midagi ette võtma sellega, et lapsed saaksid ise oma toitu taldrikule tõsta.
Me peame midagi ette võtma sellega, et informeerida vanemaid kasutatavast toorainest.
Prügi ja jäätmed:
Oleme rahul, et 100% vastanutest on andnud oma riideid teisele ringile kasutamiseks.
Oleme rahul, et suur osa vastanutest sorteerib kodudes oma prügi ning jäätmed viiakse vastavatesse kogumispunktidesse.
Meie peame midagi
ette võtma sellega, et
lasteaia rühmaruumid ja õueala püsiksid prügivabad.
Ettepanekud vähendamaks biojäätmete teket lasteaias:
-
Biojäätmed tähendab, et süüakse värsket ja muud head, mis
kehale vajalik. See on ju igati tervitatav, eriti laste puhul. Ma ei tea, kas
seda tõesti tekib palju, et seda peaks vähendama? Ainus osa on toidu
raiskamine, et toitu jääb üle. Lastega tuleks rääkida, et nad tõstaks endale ja
võtaks niipalju kui nad ka ära söövad.
-
Lapsed võiksid pöörata tähelepanu sellele, et iga välja
tõstetud ja söömata jäänud toit läheb edasi prügikasti ning mõelda sellele,
kuidas nemad ise saaksid arvestada koguseid nii, et toit ei jääks söömata.
- Ülejäävat toitu anda lastele koju kaasa / annetada õhtul kodutute öömajale
Ettepanekud Prügi ja jäätmed teema käsitlemisel:
-
Ma ei ole kursis, kui palju praegu lastele lasteaias
prügisorteerimist õpetatakse, aga ma arvan, et tuleviku mõistes vägagi vajalik
oskus. Siinkohal peab see oskus muidugi olema ka õpetajatel, sest koduses
olustikus tekib teinekord endalgi palju küsimus, kuhu see või too täpselt
liigitub. Ragn-Sells või TVO tuleb teeb õpetajatele põhjaliku koolituse? Lasteaia
õuealal võiks olla prügisortimisejaamad, mida saab kasutada õppe eesmärgil ja
päris eesmärgil.
Elurikkus ja loodus; õueala:
Oleme rahul, et 100% vastanutest teavad, et lasteaia õuealal on olemas lindudele
pesakastid ja toidumajakesed ning putukahotell.
Oleme rahul, et 100% vastanutest leiab, et lasteaia õueala pakub lastele piisavalt võimalusi põnevateks tegevusteks, mängimiseks ja jooksmiseks.
Oleme rahul, et lapsed uurivad loodust ning on osalenud õuesõppel.
Meie peame midagi
ette võtma sellega, et
lapsed tunneksid puu- ja põõsaliike lasteaia õuealal.
Meie peame midagi
ette võtma sellega, et
lasteaias oleks õueala, kus
muru ei niideta ning lapsed
saavad taimi ja putukaid uurida.
Ettepanekud suurendamaks lasteaia õueala elurikkust:
-
Puu- ja põõsaliikide istutamine.
-
putukahotellid, puu- ja põõsaliikide istutamine, köögiviljade
kasvatamine.
-
Taimede kasvatamine seemnest ja nende eest hoolitsemine,
kompostimine, erinevad loodusmatkad.
-
Kärpida oksi, et rohkem valgust jõuaks lasteaia hoovi.
Üldiselt on hoov nii väike, et seal on raske leida ruumi kodumaiste puu- ja
põõsaliikide istutamiseks, kui siis ainult töötajate parkla arvelt.
-
Kõike mis ei tekitaks õpetajatele liigset koormust
hoolduse ja loomise osas.
-
Puude ja põõsaste istutamine, rohimine
Meri ja rannik:
Oleme rahul, et suur osa vastajatest väldivad hambapastat ja kosmeetikatooteid, mis sisaldavad mikroplaste.
Oleme rahul, et lapsevanemad on lastele selgitanud, et milliseid keemilisi aineid võib sattuda kanalisatsiooni.
Oleme rahul, et lapsed on teadlikud veelindude toitmise kahjulikkusest.
Meie peame midagi
ette võtma sellega, et
lapsed saaksid lasteaias söögiks piisavalt kala.
Ettepanekud selgitamaks lastele liikide kaitse olulisust mereelus:
-
Illustreerida ja selgitada seoseid ja põhjuseid/tagajärgi
maailmas.
Vesi:
Oleme rahul, et 100% vastanutest juhib kodus tähelepanu vee säästlikule kasutusele.
Oleme rahul, et lapsevanemad on jälginud ja võrrelnud veekulu erinevatel kuudel ja aastatel
Oleme rahul, et laste joogivesi kodudes on kraanivesi.
Ettepanekud, kuidas selgitada lastele vee säästva
kasutamise olulisust:
-
Olen märganud, et lasteaed on
juba lapsele neid teadmisi suutnud pakkuda
-
Veeringlust on tutvustatud. Vee
erinevaid olekuid ka.
-
Ma ei tea. Vb seda, et kui käsi
pestakse või dušši all käiakse, siis niisama ei peaks laskma veel joosta.
-
Veel rohkem praktilisi katseid
ja vee uurimist lasteaias, toas ja õues.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar