Esiletõstetud postitus

Roheline Kool tutvustus

teisipäev, 12. aprill 2022

Keskkonnaülevaatuse 2022 küsitluse kokkuvõte personalile

Keskkonnaülevaatuse 2022 küsitluse kokkuvõte personalile


Tallinna Lasteaed Sipsik liitus 2017 aasta sügisel rahvusvahelise programmiga Roheline kool, et tuua keskkonnasäästlikku mõtteviisi lasteaia igapäevastesse tegevustesse.

Keskkonnahariduse strateegia kujundamise eest omistati lasteaiale Sipsik ökomärgis Roheline lipp esimest korda  2018 aasta juunis ja teistkordselt juunis 2020. 

Iga aastase keskkonnaülevaatuse läbiviimisel ja keskkonna-alase tegevuse kavandamisel edastati nii personalile kui ka lastevanematele küsimustik meie poolt valitud Rohelise kooli teemade kohta.

Personali keskkonnaülevaatuse küsitluses osales 6 töötajat.


Teema: Elurikkus ja loodus

1.      Küsimusele, kas lapsed teavad, mida tähendab elurikkus, andis jaatava vastuse 1 ja eitava vastuse 3 küsitluses osalejat. 3 vastajat ei osanud vastata.

Parendustegevus: selgitada lastele elurikkuse mõistet.

2.      Küsimusele, Kas lapsed teavad ja tunnevad puu- ja põõsaliike lasteaia õuealal?

3 vastajat arvas, et lapsed tunnevad ainult puuliike ja 3 vastajat arvas, et tunnevad mõningaid puu- ja põõsaliike.

Parendustegevus: leida võimalusi, et tutvustada lastele õueala puu- ja põõsaliike.

3.      Küsimusele, Kas olete lastega kasvatanud lasteaia õuealal oma peenras või rühmas aknalaual taimi, et lapsed näeksid, kuidas toidutaimed kasvavad?

Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 1 küsitluses osaleja.

Tugevus: lapsed on aeg-ajalt kasvatanud ja näinud kuidas toidutaimed kasvavad.

Parendustegevus: lasteaeda hankida Click and Grow nutikad ürdipotid; maitsetaimede süstemaatiline kasvatamine

 

4.      Küsimusele, Kas lapsed teavad, et lasteaia õuealal on lindudele pesakaste ja toidumajakesi?

Andis jaatava vastuse 67% vastanutest, 33% vastajatest ei oska vastata.

Tugevus: lasteaia õuealal on lindudele pesakaste ja toidumajakesi

5.      Küsimusele, Kas lapsed hoolitsevad lindude talvise toidulaua eest?

Andis jaatava vastuse 1 ja eitava 4 küsitluses osalejat. 1 vastaja ei oska öelda.

Eelmisel aastal olnud tugevus, osutus sel aastal parendustegevuseks.

Parendustegevus: pöörata tähelepanu, et lapsed saaksid hoolitseda lindude talvise toidulaua eest

6.      Küsimusele, Kas lapsed teavad, millised putukad, linnud ja teised loomad elavad lasteaia õuealal või külastavad seda?

Andis jaatava vastuse 4 ja 2 osalejat ei oska vastata.

Tugevus: lapsed teavad, millised putukad, linnud ja teised loomad elavad lasteaia õuealal või külastavad seda

Parendustegevus: õpetaja abide aktiivsem kaasamine ja informeerimine õppe- ja kasvatustegevuse läbiviimisest ja rohelise kooli tegevustest

7.      Küsimusele, Kas lasteaia õueala pakub lapsele piisavalt võimalusi põnevaks tegutsemiseks, mängimiseks ja jooksmiseks?

Andis jaatava vastuse 100% küsitluses osalejatest. (nii ka eelmisel aastal)

Tugevus: lasteaia õueala pakub lastele piisavalt võimalusi põnevaks tegutsemiseks

8.      Küsimusele, Kui sageli olete lastega loodust uurinud ja õppinud õues?

Andis 3 küsitluses osalejat vastuseks, et kord kvartalis, 1vastaja arvas, et kord kuus, 1 vastaja arvas, et kord nädalas ja 1 vastaja, et iga päev.

Tugevus: lapsed uurivad loodust ja õpivad õues.

9.      Küsimusele, Kas lasteaia õuealal peaks olema ala, kus muru ei niideta ning lapsed saavad taimi ja putukaid uurida?

Andis jaatava vastuse 100% küsitluses osalejatest.

Parendustegevus: tähistada lasteaia õuealal uuesti ala, kus muru ei niideta ning lapsed saavad taimi ja putukaid uurida.

10.  Lasteaia õueala elurikkuse suurendamiseks on pakutud järgmised lahendused:

·         Võiks toimuda lindude talvine toitmine

·         Lindude pesakastide uuendamine

Tugevusena on toodud välja, et lasteaia õuealal on kompostikast, niitmata muru ala, pesakastid, palju puid ja põõsaid, putukahotell.

 

Teema: Transport

1.      Küsimusele, kas enamus lapsi tuleb lasteaeda autoga?

Andis jaatava vastuse 5 osalejat, 1 osaleja vastas, et ei oska öelda.

 

2.      Küsimusele, kas lapsed teavad, iks on kasulik jalgsi käia ja rattaga sõita? Andis jaatava vastuse 4 vastajat, 2 vastajat ei osanud vastata.

 

3.      Küsimusele, Kas lasteaia õue ala pakub piisavalt võimalusi liikluskasvatuse läbiviimiseks või jalgrattaga sõitmiseks? Andis jaatava vastuse 5 vastajat ja eitava vastuse 1 vastaja.

 

4.      Küsimusele, Kas olete lastega kaardistanud võimalikud ohud lasteaia õuealal ja lähimas ümbruses? Vastas jaatavalt 2, eitavalt 2 ja ei oska vastata 2 osalejat.

Ettepanekutena toodi välja, et

·         Lastel võiks olla lasteaias rattaga sõitmine võimalus

·         Ohtude kaardistamine koos lastega

·         Lasteaiaüleste liiklushommikute läbiviimine 1xkuus

 

Teema: Kliimamuutused

1.      Küsimusele, Kas olete lastega rääkinud kliimamuutustest ja selle põhjustest? Andis eitava vastuse 4, jaatava 1 ja ei oska vastata 1 osaleja.

Parendustegevus: selgitada lastele inimese rolli ja inimesest tingitud kliima soojenemist (sh Arktika ja Antarktika teema)

2.      Küsimusele, Kas olete rühmas teinud midagi, et tekiks vähem toidujäätmeid? Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 2 vastajat.

 

3.      Kas lapsed teavad, et kanalisatsiooni võib sattuda ainult vesi, reovesi ja tualettpaber? Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 2 osalejat.

 

Teema: Meri ja rannik

1.      Küsimusele, Kas kasutame lasteaias loodussäästlikke puhastusvahendeid?

Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 1 küsitluses osaleja. 1 vastaja ei osanud küsimusele vastata

Tugevus: personal on teadlik lasteaias kasutusel olevatest puhastusvahenditest ja ökomärgisest  puhastusvahendil.

2.      Küsimusele, Kas oled vältinud hambapastat ja kosmeetikatooteid, mis sisaldavad mikroplaste (reklaamides sageli „puhastavad pärlikesed vms)?

Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 1 vastaja.

Tugevus: Personal on teadlik mikroplastidest kosmeetikatoodetes.

3.      Küsimusele, Kas räägime lastele veelindude toitmise kahjulikkusest?

Andis jaatava vastuse 4 vastajat, eitava 1 vastaja ja 1 ei osanud vastata.  

Tugevus: Õpetajad räägivad ja lapsed teavad veelindude toitmise kahjulikkusest.

Ettepanekud, mida võiks lasteaias teha, et selgitada lastele mere ja rannikuga seotud teemasid sh liikide kaitse olulisust mereelus:

·        Igal aastaajal käia mere ääres ja tutvustada Eestis elavaid kalu. Liikide kaitsest tuleb rääkida

·        Õppekäigud mere äärde, millele eelneb selgitustöö vms

 

Teema: Prügi ja jäätmed

 Küsimusele, Kas selgitate lastele, miks on vaja prügi sorteerida?

Andis jaatava vastuse 100% vastanutest.

Tugevus: lapsed teavad prügi sorteerimise vajalikkust.

 

2.      Küsimusele, Kas lapsed teavad, mis sorteeritud prügist saab?

Andis jaatava vastuse 2 ja eitava vastuse 2 ning ei tea vastas 2 küsitluses osalejat.

Tugevus: personali arvates üldiselt lapsed teavad, mis sorteeritud prügist saab.

 

3.      Küsimusele, kas olete lastega viinud pandipakendid taaraautomaati?

Andis jaatava vastuse 1 ja eitava vastuse 5 küsitluses osalejat.

Parendustegevus: Võimalusel korraldada lastega pandipakendi taaraautomaati viimine, et teavitada lapsi pandipakendite ringlusesse andmisest.

 

4.      Küsimusele, Kas lapsed teavad, kuhu kogume lasteaias patareid?

Andis jaatava vastuse 2 ja eitava vastuse 3 küsitluses osaleja, 1 ei osanud vastata.

Tugevus: uuendada kogumiskaste, teavitada, kuhu kogume ja et kogume ohtlikud jäätmed muust prügist eraldi.

 

5.      Küsimusele, kas olete selgitanud lastele taaskasutuse võimalusi ja vajadust?

Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.

Tugevus: Lapsed teavad taaskasutuse võimalusi.

 

6.      Küsimusele, Kas lasteaia rühmaruumis ja õuealal on prügi?

andis eitava vastuse 100% küsitluses osalenutest.

 

7.      Küsimusele, Mida Teie arvates võiks teha, et vähendada lasteaias biojäätmete teket?

Anti järgmised vastused:

·         Hommikuti vähem toitu teha;

 

Teema: Vesi

Küsimusele, Kas juhite laste tähelepanu vee säästlikule kasutamisele?

Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.

Tugevus: Lapsed oskavad vett säästlikult kasutada, kui nende tähelepanu sellele juhtida.

 

2.      Küsimusele, Kas selgitate lastele vee säästmise vajadust?

Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.

Tugevus: lastele on selgitatud vee säästmise vajadust

 

3.      Küsimusele, Kas olete lastega jälginud ja võrrelnud veekulu?

Andis eitava vastuse 100% vastajatest.

Parendustegevus: Jälgida , mõõta ja võrrelda lastega veekulu näit käte pesemisel

 

4.      Küsimusele Kas lapsed teavad, kust tuleb kraanivesi ja mis saab kasutatud veest?

Andis jaatava vastuse 50% vastajatest.

Parendustegevus: Kavandada tegevusi (näit kutsuda ekspert rääkima, õppefilmide vaatamine, katsete tegemine, Tilgu nipiraamat jt õppematerjalid Tallinna Vesi kodulehelt), läbi mille lapsed mõistaksid, kust tuleb kraanivesi ja mis saab kasutatud veest.

 

5.      Küsimusele, Kas õppetöös käsitletakse vee ja eluslooduse seoseid?

Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 1 küsitluses osaleja.

Tugevus: õppetöös käsitletakse vee ja eluslooduse seoseid

 

6.      Küsimusele, Kas lapsed panevad kätepesu ajal veekraani kinni, et vesi asjatult raisku ei läheks? Andis jaatava vastuse 2 ja eitava vastuse 4 vastajat.

 

Mida Teie arvates võiks lasteaias teha, et selgitada lastele vee säästva kasutamise olulisust?

Saadi järgmised vastused:

·         Mõõdukus. Pole hea, kui pesed liiga kiiresti ja vähe ja samas niisama vett voolata lasta on loodusele kahju tekitamine. Oleme rääkinud, et vesi tuleb järvest ja kuival perioodil jääb seal vett vähemaks

·        Korraldada eraldi keskkonnateemalisi päevi, et ühele või teisele probleemile tähelepanu pöörata


Teema: Energia

Küsimusele, Kas tead, kui palju elektrit me kulutame lasteaias erinevatel kuudel ja aastatel?

Andis eitava vastuse 5 ja jaatava vastuse 1 küsitluses osaleja.

Parendustegevus: Teavitada töötajaid elektri kulust lasteaias erinevatel kuudel ja aastatel.

 

2.      Küsimusele, Kas oled teinud midagi, et lasteaias energiat säästa?

Andis jaatava vastuse 100% küsitluses osalejatest.

Tugevus: Personal on teadlik ja teinud midagi, et lasteaias energiat säästa.

 

3.      Küsimusele, Kas eemaldad telefonilaadija pistikupesast, kui telefonil on aku täis saanud?

Andis jaatava vastuse 100% küsitluses osalejatest.

Tugevus: Personal on teadlik,  et mobiililaadija pidevalt pistikus hoidmine elektrit märkimisväärselt ei kuluta, küll aga on soovitav ülekuumenemise ja ohutuse põhjustel telefoni mitte kogu aeg laadimas hoida, et vältida pistikupesade ülekoormust.

 

4.      Küsimusele, Kas rühmas on tuled alati kustutatud, kui ruumis kedagi pole?

Andis jaatava vastuse 5 ja eitava vastuse 1vastajatest.

Tugevus: Personal püüab elektrikulusid vähendada, kuid üldkasutatavatesse ruumidesse võiks olla kleebitud meeldetuletused, kus ruumist lahkumisel kutsutakse töötajaid tuld kustutama.

 

5.      Küsimusele, Kas lülitad arvutid ja muud seadmed välja, kui neid enam ei kasuta, mitte ei jäta ooterežiimile?

Andis jaatava vastuse 5 ja eitava vastuse 1 vastaja.

Tugevus: Personal on teadlik, et ooterežiimi vältimisega on võimalik energiat kokku hoida.

 

6.      Küsimusele, Kas selgitad lastele elektri säästmise vajadust?

Andis jaatava vastuse 5 ja eitava vastuse 1 küsitluses osaleja.

Tugevus: Lasteaias selgitatakse lastele elektri säästmise vajadust, sest meie planeedi tulevik sõltub konkreetselt meie praegustest tegudest. Igaüks püüab astuda  väikese sammu kliimamuutuse peatamiseks.

 

7.      Küsimusele, Mida võiksime veel teha, et energiat säästa?

Tehti järgmised ettepanekud:

·         Jälgima, et tuled ei põleks niisama

·         Tuled kustu, kui kedagi toas ei ole

·         Viimane kustutab tule

·         Õuest tulles hinnata kuivatuskapi sisselülitamise olulisust, kui lapsi on vähem, suunata kindaid/mütse mujale kuivama panema.

·         Pöörata teemale tähelepanu

·         Tuletada pealtnäha tavalisi energia säästmise nippe meelde

  

Teema: Tervis ja heaolu

 Küsimusele, Kas oled oma liikumisaktiivsusega lastele eeskujuks?

Andis 50% vastajatest jaatava vastuse.

 

2.      Küsimusele, Kas annad omapoolse panuse, et takistada lasteaias haiguste levikut?

Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.

 

3.      Küsimusele, Kas lapsed oskavad õigesti käsi pesta ja teevad seda?

Andis jaatava vastuse 2 vastajat, 4 vastajat arvas, et lapsed pesevad käsi meeldetuletusel.

Parendustegevus: Pöörata jätkuvalt laste tähelepanu käte pesemise vajalikkusele.  

 

4.      Küsimusele, Kas lastel on võimalik iga päev õues mängida ja õppida?

Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.

Tugevus: Lasteaia sipsik lapsed mängivad ja õpivad  igapäevaselt õues.

 

5.      Küsimusele, Kas lapsed saavad ise igapäevaselt puu- ja köögivilju võtta/pakkuda?

Andis samuti jaatava vastuse 100% vastajatest.

Tugevus: Lasteaia Sipsik lapsed saavad igapäevaselt ise puu- ja köögivilju terviseampsuks võtta.

 

6.      Küsimusele, Kas lapsed söövad värskeid salateid?

Andis jaatava vastuse 5 ja  1 vastajatest ei osanud vastata.

Tugevus: Üldiselt söövad lasteaia Sipsik lapsed värskeid salateid, kuid parendustegevusena on lastega ise tervislike salatite ja toitude iganädalane valmistamine.

 

7.      Küsimusele, Kas lapsed saavad ise janu korral vett juua?

Andis jaatava vastuse 100%vastajatest.

Tugevus: lasteaia Sipsik lapsed saavad janu korral ise vett juua.

 

8.      Küsimusel, Kas õppetegevuses on tervisega seotud teemasid ja aktiivtegevusi nt teiste maade toidu tutvustamine, kokkamine jne?

Andis jaatava vastuse 50% küsitluses osalejatest.

Parendustegevus: Kavandada õppetegevuste läbiviimisel teiste maade toidu tutvustamisega seotud teemapäevi.

 

 

Teema: Globaalne kodakondsus

 

1.      Küsimusele, Kas olete oma rühmas loonud kiusamisvaba keskkonna?

Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.

 

2.      Küsimusele, Kas lapsed teavad, et inimesi ei halvustata nende päritolu, kehalise eripära või muude teistest inimestest erinevate omaduste tõttu?

Andis 100% vastajatest jaatava vastuse.

 

3.      Küsimusele, Kas olete lastele tutvustanud teiste maade toitu, muusikat, muinasjutte ja kombeid? Andis 50% vastajatest jaatava vastuse.

 

Parendustegevus:

 

4.      Küsimusele, Kas tutvustate lasteaia õppetöös lastele süsteemselt Eesti tähtpäevi, toitu, muinasjutte, muusikat, kodukohta? Andis 100% vastajatest jaatava vastuse.

 

 

 

 

 

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar