Keskkonnaülevaatuse 2022 küsitluse kokkuvõte personalile
Tallinna Lasteaed Sipsik liitus 2017 aasta sügisel rahvusvahelise programmiga Roheline kool, et tuua keskkonnasäästlikku mõtteviisi lasteaia igapäevastesse tegevustesse.
Keskkonnahariduse
strateegia kujundamise eest omistati lasteaiale Sipsik ökomärgis Roheline lipp
esimest korda 2018 aasta juunis ja
teistkordselt juunis 2020.
Iga
aastase keskkonnaülevaatuse läbiviimisel ja keskkonna-alase tegevuse
kavandamisel edastati nii personalile kui ka lastevanematele küsimustik meie
poolt valitud Rohelise kooli teemade kohta.
Personali
keskkonnaülevaatuse küsitluses osales 6 töötajat.
Teema:
Elurikkus ja loodus
1.
Küsimusele, kas lapsed
teavad, mida tähendab elurikkus, andis jaatava vastuse 1 ja eitava vastuse 3
küsitluses osalejat. 3 vastajat ei osanud vastata.
Parendustegevus: selgitada lastele
elurikkuse mõistet.
2.
Küsimusele, Kas lapsed
teavad ja tunnevad puu- ja põõsaliike lasteaia õuealal?
3 vastajat arvas, et
lapsed tunnevad ainult puuliike ja 3 vastajat arvas, et tunnevad mõningaid puu-
ja põõsaliike.
Parendustegevus: leida võimalusi, et
tutvustada lastele õueala puu- ja põõsaliike.
3.
Küsimusele, Kas olete
lastega kasvatanud lasteaia õuealal oma peenras või rühmas aknalaual taimi, et
lapsed näeksid, kuidas toidutaimed kasvavad?
Andis jaatava vastuse 4
ja eitava vastuse 1 küsitluses osaleja.
Tugevus: lapsed on aeg-ajalt kasvatanud
ja näinud kuidas toidutaimed kasvavad.
Parendustegevus: lasteaeda hankida Click and Grow nutikad ürdipotid;
maitsetaimede süstemaatiline kasvatamine
4.
Küsimusele, Kas lapsed
teavad, et lasteaia õuealal on lindudele pesakaste ja toidumajakesi?
Andis jaatava vastuse 67%
vastanutest, 33% vastajatest ei oska vastata.
Tugevus:
lasteaia õuealal on lindudele pesakaste ja toidumajakesi
5.
Küsimusele, Kas lapsed
hoolitsevad lindude talvise toidulaua eest?
Andis jaatava vastuse 1
ja eitava 4 küsitluses osalejat. 1 vastaja ei oska öelda.
Eelmisel aastal
olnud tugevus, osutus sel aastal parendustegevuseks.
Parendustegevus: pöörata tähelepanu, et lapsed
saaksid hoolitseda lindude talvise toidulaua eest
6.
Küsimusele, Kas lapsed
teavad, millised putukad, linnud ja teised loomad elavad lasteaia õuealal või
külastavad seda?
Andis jaatava vastuse 4
ja 2 osalejat ei oska vastata.
Tugevus:
lapsed teavad, millised putukad, linnud ja teised loomad elavad lasteaia
õuealal või külastavad seda
Parendustegevus: õpetaja abide aktiivsem
kaasamine ja informeerimine õppe- ja kasvatustegevuse läbiviimisest ja rohelise
kooli tegevustest
7.
Küsimusele, Kas lasteaia
õueala pakub lapsele piisavalt võimalusi põnevaks tegutsemiseks, mängimiseks ja
jooksmiseks?
Andis jaatava vastuse
100% küsitluses osalejatest. (nii ka eelmisel aastal)
Tugevus:
lasteaia õueala pakub lastele piisavalt võimalusi põnevaks tegutsemiseks
8.
Küsimusele, Kui sageli
olete lastega loodust uurinud ja õppinud õues?
Andis 3 küsitluses
osalejat vastuseks, et kord kvartalis, 1vastaja arvas, et kord kuus, 1 vastaja
arvas, et kord nädalas ja 1 vastaja, et iga päev.
Tugevus:
lapsed uurivad loodust ja õpivad õues.
9.
Küsimusele, Kas lasteaia
õuealal peaks olema ala, kus muru ei niideta ning lapsed saavad taimi ja
putukaid uurida?
Andis jaatava vastuse 100%
küsitluses osalejatest.
Parendustegevus: tähistada lasteaia
õuealal uuesti ala, kus muru ei niideta ning lapsed saavad taimi ja putukaid
uurida.
10.
Lasteaia õueala
elurikkuse suurendamiseks on pakutud järgmised lahendused:
·
Võiks
toimuda lindude talvine toitmine
· Lindude pesakastide uuendamine
Tugevusena
on toodud välja, et lasteaia õuealal on kompostikast, niitmata muru ala,
pesakastid, palju puid ja põõsaid, putukahotell.
Teema:
Transport
1. Küsimusele,
kas enamus lapsi tuleb lasteaeda autoga?
Andis jaatava vastuse 5 osalejat, 1
osaleja vastas, et ei oska öelda.
2. Küsimusele,
kas lapsed teavad, iks on kasulik jalgsi käia ja rattaga sõita? Andis jaatava
vastuse 4 vastajat, 2 vastajat ei osanud vastata.
3.
Küsimusele, Kas lasteaia õue ala pakub piisavalt võimalusi
liikluskasvatuse läbiviimiseks või jalgrattaga sõitmiseks? Andis jaatava
vastuse 5 vastajat ja eitava vastuse 1 vastaja.
4.
Küsimusele, Kas olete
lastega kaardistanud võimalikud ohud lasteaia õuealal ja lähimas ümbruses?
Vastas jaatavalt 2, eitavalt 2 ja ei oska vastata 2 osalejat.
Ettepanekutena toodi välja, et
·
Lastel võiks olla lasteaias rattaga sõitmine võimalus
·
Ohtude
kaardistamine koos lastega
·
Lasteaiaüleste liiklushommikute läbiviimine 1xkuus
1.
Küsimusele, Kas olete lastega
rääkinud kliimamuutustest ja selle põhjustest? Andis eitava vastuse 4, jaatava
1 ja ei oska vastata 1 osaleja.
Parendustegevus: selgitada lastele inimese rolli ja inimesest
tingitud kliima soojenemist (sh Arktika ja Antarktika teema)
2.
Küsimusele, Kas olete rühmas teinud midagi, et
tekiks vähem toidujäätmeid? Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 2
vastajat.
3.
Kas
lapsed teavad, et kanalisatsiooni võib sattuda ainult vesi, reovesi ja
tualettpaber? Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 2 osalejat.
Teema:
Meri ja rannik
1.
Küsimusele, Kas kasutame lasteaias
loodussäästlikke puhastusvahendeid?
Andis jaatava vastuse 4 ja eitava
vastuse 1 küsitluses osaleja. 1 vastaja ei osanud küsimusele vastata
Tugevus: personal on teadlik lasteaias kasutusel
olevatest puhastusvahenditest ja ökomärgisest puhastusvahendil.
2.
Küsimusele, Kas oled vältinud hambapastat ja
kosmeetikatooteid, mis sisaldavad mikroplaste (reklaamides sageli „puhastavad
pärlikesed vms)?
Andis jaatava vastuse 4 ja eitava
vastuse 1 vastaja.
Tugevus: Personal on teadlik mikroplastidest
kosmeetikatoodetes.
3.
Küsimusele, Kas räägime lastele veelindude
toitmise kahjulikkusest?
Andis jaatava vastuse 4 vastajat,
eitava 1 vastaja ja 1 ei osanud vastata.
Tugevus: Õpetajad räägivad ja lapsed teavad veelindude
toitmise kahjulikkusest.
Ettepanekud,
mida võiks lasteaias teha, et selgitada lastele mere ja rannikuga seotud
teemasid sh liikide kaitse olulisust mereelus:
· Igal
aastaajal käia mere ääres ja tutvustada Eestis elavaid kalu. Liikide kaitsest
tuleb rääkida
· Õppekäigud
mere äärde, millele eelneb selgitustöö vms
Andis jaatava vastuse 100% vastanutest.
Tugevus: lapsed teavad prügi sorteerimise vajalikkust.
2. Küsimusele, Kas lapsed teavad, mis sorteeritud prügist
saab?
Andis jaatava vastuse 2 ja eitava vastuse 2 ning ei
tea vastas 2 küsitluses osalejat.
Tugevus: personali arvates üldiselt lapsed teavad, mis sorteeritud prügist saab.
3. Küsimusele, kas olete lastega viinud pandipakendid
taaraautomaati?
Andis jaatava vastuse 1 ja eitava vastuse 5 küsitluses
osalejat.
Parendustegevus: Võimalusel korraldada lastega pandipakendi taaraautomaati viimine, et teavitada lapsi pandipakendite ringlusesse andmisest.
4. Küsimusele, Kas lapsed teavad, kuhu kogume lasteaias
patareid?
Andis jaatava vastuse 2 ja eitava vastuse 3 küsitluses
osaleja, 1 ei osanud vastata.
Tugevus: uuendada kogumiskaste, teavitada, kuhu kogume ja et kogume ohtlikud jäätmed muust prügist eraldi.
5. Küsimusele, kas olete selgitanud lastele taaskasutuse
võimalusi ja vajadust?
Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.
Tugevus: Lapsed teavad taaskasutuse võimalusi.
6. Küsimusele, Kas lasteaia rühmaruumis ja õuealal on
prügi?
andis eitava vastuse 100% küsitluses osalenutest.
7. Küsimusele, Mida Teie arvates võiks teha, et vähendada
lasteaias biojäätmete teket?
Anti järgmised vastused:
·
Hommikuti
vähem toitu teha;
Teema: Vesi
Küsimusele, Kas juhite laste tähelepanu vee säästlikule kasutamisele?
Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.
Tugevus: Lapsed oskavad vett säästlikult kasutada, kui nende tähelepanu sellele juhtida.
2. Küsimusele, Kas selgitate lastele vee säästmise
vajadust?
Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.
Tugevus: lastele on selgitatud vee säästmise vajadust
3. Küsimusele, Kas olete lastega jälginud ja võrrelnud
veekulu?
Andis eitava vastuse 100% vastajatest.
Parendustegevus: Jälgida , mõõta ja võrrelda lastega veekulu näit käte pesemisel
4. Küsimusele Kas lapsed teavad, kust tuleb kraanivesi
ja mis saab kasutatud veest?
Andis jaatava vastuse 50% vastajatest.
Parendustegevus: Kavandada tegevusi (näit kutsuda ekspert rääkima, õppefilmide vaatamine, katsete tegemine, Tilgu nipiraamat jt õppematerjalid Tallinna Vesi kodulehelt), läbi mille lapsed mõistaksid, kust tuleb kraanivesi ja mis saab kasutatud veest.
5. Küsimusele, Kas õppetöös käsitletakse vee ja
eluslooduse seoseid?
Andis jaatava vastuse 4 ja eitava vastuse 1 küsitluses
osaleja.
Tugevus: õppetöös käsitletakse vee ja eluslooduse seoseid
6. Küsimusele, Kas lapsed panevad kätepesu ajal
veekraani kinni, et vesi asjatult raisku ei läheks? Andis jaatava vastuse 2 ja eitava vastuse
4 vastajat.
Mida Teie arvates võiks lasteaias
teha, et selgitada lastele vee säästva kasutamise olulisust?
Saadi järgmised
vastused:
·
Mõõdukus.
Pole hea, kui pesed liiga kiiresti ja vähe ja samas niisama vett voolata lasta
on loodusele kahju tekitamine. Oleme rääkinud, et vesi tuleb järvest ja kuival
perioodil jääb seal vett vähemaks
· Korraldada
eraldi keskkonnateemalisi päevi, et ühele või teisele probleemile tähelepanu
pöörata
Teema: Energia
Küsimusele, Kas tead, kui palju elektrit me kulutame lasteaias erinevatel kuudel ja aastatel?
Andis eitava vastuse 5 ja jaatava vastuse
1 küsitluses osaleja.
Parendustegevus: Teavitada töötajaid elektri kulust lasteaias erinevatel kuudel ja aastatel.
2.
Küsimusele, Kas oled teinud midagi, et lasteaias energiat
säästa?
Andis jaatava vastuse 100% küsitluses
osalejatest.
Tugevus: Personal on teadlik ja teinud midagi, et lasteaias energiat säästa.
3.
Küsimusele, Kas eemaldad telefonilaadija
pistikupesast, kui telefonil on aku täis saanud?
Andis jaatava vastuse 100% küsitluses
osalejatest.
Tugevus: Personal on teadlik, et mobiililaadija pidevalt pistikus hoidmine elektrit märkimisväärselt ei kuluta, küll aga on soovitav ülekuumenemise ja ohutuse põhjustel telefoni mitte kogu aeg laadimas hoida, et vältida pistikupesade ülekoormust.
4.
Küsimusele, Kas rühmas on tuled alati kustutatud,
kui ruumis kedagi pole?
Andis jaatava vastuse 5 ja eitava vastuse
1vastajatest.
Tugevus: Personal püüab elektrikulusid vähendada, kuid üldkasutatavatesse ruumidesse võiks olla kleebitud meeldetuletused, kus ruumist lahkumisel kutsutakse töötajaid tuld kustutama.
5.
Küsimusele, Kas lülitad arvutid ja muud seadmed
välja, kui neid enam ei kasuta, mitte ei jäta ooterežiimile?
Andis jaatava vastuse 5 ja eitava vastuse 1
vastaja.
Tugevus: Personal on teadlik, et ooterežiimi vältimisega on võimalik energiat kokku hoida.
6.
Küsimusele, Kas selgitad lastele elektri säästmise
vajadust?
Andis jaatava vastuse 5 ja eitava vastuse
1 küsitluses osaleja.
Tugevus: Lasteaias selgitatakse lastele elektri säästmise vajadust, sest meie planeedi tulevik sõltub konkreetselt meie praegustest tegudest. Igaüks püüab astuda väikese sammu kliimamuutuse peatamiseks.
7.
Küsimusele, Mida võiksime veel teha, et energiat
säästa?
Tehti järgmised ettepanekud:
·
Jälgima, et
tuled ei põleks niisama
·
Tuled kustu,
kui kedagi toas ei ole
·
Viimane
kustutab tule
·
Õuest tulles
hinnata kuivatuskapi sisselülitamise olulisust, kui lapsi on vähem, suunata
kindaid/mütse mujale kuivama panema.
·
Pöörata
teemale tähelepanu
·
Tuletada pealtnäha
tavalisi energia säästmise nippe meelde
Teema: Tervis ja heaolu
Andis 50% vastajatest jaatava vastuse.
2.
Küsimusele, Kas annad omapoolse panuse, et
takistada lasteaias haiguste levikut?
Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.
3.
Küsimusele, Kas lapsed oskavad õigesti käsi pesta
ja teevad seda?
Andis jaatava vastuse 2 vastajat, 4
vastajat arvas, et lapsed pesevad käsi meeldetuletusel.
Parendustegevus: Pöörata jätkuvalt laste tähelepanu käte pesemise vajalikkusele.
4.
Küsimusele, Kas lastel on võimalik iga
päev õues mängida ja õppida?
Andis jaatava vastuse 100% vastajatest.
Tugevus: Lasteaia sipsik lapsed mängivad ja õpivad igapäevaselt õues.
5.
Küsimusele, Kas lapsed saavad ise igapäevaselt
puu- ja köögivilju võtta/pakkuda?
Andis samuti jaatava vastuse 100%
vastajatest.
Tugevus: Lasteaia Sipsik lapsed saavad igapäevaselt ise puu- ja köögivilju terviseampsuks võtta.
6.
Küsimusele, Kas lapsed söövad värskeid salateid?
Andis jaatava vastuse 5 ja 1 vastajatest ei osanud vastata.
Tugevus: Üldiselt söövad lasteaia Sipsik lapsed värskeid salateid, kuid parendustegevusena on lastega ise tervislike salatite ja toitude iganädalane valmistamine.
7.
Küsimusele, Kas lapsed saavad ise janu korral vett
juua?
Andis jaatava vastuse 100%vastajatest.
Tugevus: lasteaia Sipsik lapsed saavad janu korral ise vett juua.
8.
Küsimusel, Kas õppetegevuses on tervisega seotud
teemasid ja aktiivtegevusi nt teiste maade toidu tutvustamine, kokkamine jne?
Andis jaatava vastuse 50% küsitluses
osalejatest.
Parendustegevus: Kavandada õppetegevuste läbiviimisel teiste maade toidu tutvustamisega seotud teemapäevi.
Teema: Globaalne kodakondsus
1.
Küsimusele, Kas olete
oma rühmas loonud kiusamisvaba keskkonna?
Andis jaatava vastuse 100%
vastajatest.
2. Küsimusele, Kas lapsed teavad, et inimesi ei
halvustata nende päritolu, kehalise eripära või muude teistest inimestest
erinevate omaduste tõttu?
Andis 100% vastajatest jaatava vastuse.
3. Küsimusele, Kas olete lastele tutvustanud teiste
maade toitu, muusikat, muinasjutte ja kombeid? Andis 50% vastajatest jaatava
vastuse.
Parendustegevus:
4. Küsimusele, Kas tutvustate lasteaia õppetöös
lastele süsteemselt Eesti tähtpäevi, toitu, muinasjutte, muusikat, kodukohta?
Andis 100% vastajatest jaatava vastuse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar