Tallinna
lasteaed Sipsik
Programmi
Roheline kool keskkonnaülevaatus
Ülevaatuse
eesmärk: kaardistada hetkeseis
Ülevaatuse
sihtgrupp: lapsevanemad koostöös lastega ja personal
Ülevaatuse
läbiviimise aeg: jaanuar 2018
Lasteaia
keskkonnaülevaatuse läbiviimist juhtis Tallinna lasteaia Sipsik
keskkonnatöörühm. Vaadeldi 12 teema olukorda igapäevaelu
korraldamises, majandamises ja õppetöös.
Keskkonnaülevaatus
viidi läbi 1. – 31. jaanuar2018. Keskkonnaülevaatuseks loodi
elektroonilised küsitlused google forms keskkonnas lapsevanematele
ja lastele ning personalile. Küsitlused olid jagatud valdkondade
kaupa (12 valdkonda). Iga rühma lapsed ja lapsevanemad said
vastamiseks keskmiselt 10 küsimust. Personali küsitlus oli kõige
mahukam, sisaldas 36 küsimust. Küsimused olid sõnastatud „JAH“
või „EI“ vastustega ning küsimusele vastates oli võimalus ka
oma valikut põhjendada. Küsitlus oli anonüümne ja viidi läbi
kolmel tasandil.
I
tasand – lapsevanemad koostöös lastega
II
tasand – lasteaia personal
III
tasand – töö 4-7 aastaste lastega rühmades. Õpetajad
fikseerisid laste teadmisi nendele antud teema kohta. Tulemusena
valmisid temaatilised plakatid.
Rühmad
ja teemad:
Rõõmusipsikud
- 1.Elurikkus ja loodus; 2.Meri ja rannik
Naerusipsikud
- 3.Kliimamuutused ; 4.Jäätmed
Südamesipsikud
- 5.Energia; 6.Vesi
Päikesesipsikud
– 7.Globaalne kodakondsus; 8.Tervis ja heaolu
Mängusipsikud
- 9.Prügi; 10.Transport
Tähesipsikud
– 11.Lasteaia õueala; 12. Info, teavitamine ja kaasamine
Tulemused:
Küsitlusele vastas
103 lapsevanemat 77%. Personali ankeete laekus 14 (22-st) – 64%.
Personal
Küsitlus
näitab, et 100% vastanutest teab, et meie lasteaed osaleb „Rohelise
kooli“ programmis ning teab programmi eesmärke.
79%
vastajatest teab, et oleme keskkonnasõbralik lasteasutus, kes osaleb
keskkonnahariduse kujundamisel – kogu rühma personal on lastele
eeskujuks, lastele antakse teadmisi, kuidas säästa vett, hoida
kokku elektrit ning prügiga ringi käia jne
100%
teab, et meie üheks prioriteediks on keskkonnaharidus ja
keskkonnasõbralik käitumine ning 86% mõistab, et väärtustame
keskkonnahoidu.
100%
teab, et haridusasutuse
kodulehel on info, et osaleme rohelise kooli programmis.
14%
arvab, et meie
allhankijad, sh toitlustaja ja tarnijad teavad, et vajame
keskkonnasõbralikult toodetud materjale ja vahendeid;
21%
arvab, et toitlustaja ei tea ja 64% ei tea vastata.
64%
vastajatest arvab, et meedias või sotsiaalmeedias on ilmunud infot
meie keskkonnasõbralikkuse kohta; 7% arvab, et ei ja 29% ei tea.
Lapsevanemad
ja lapsed
Teema:
Meri ja rannik
Küsitluses
osalesid Rõõmusipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 20.
Oleme
rahul:
1.
Lasteaed Sipsik korraldab õppekäike mere äärde ning seal
temaatilisi vaatlusi ja mänge.
2.
Lasteaed on suurendanud lasteaia õueala elurikkust (kompostimine,
putukahotellid jne.); lasteaia õuealal on lindudele pesakastid ja
toidumajakesed.
3.
Lapsed on õues õppinud ja loodust uurinud.
4.
Lasteaia mänguväljakute ääres on tuulekaitseks hekid.
5.
Lapsed saavad lasteaia õuealal palju joosta ja mängida.
Küsitluse
tulemuste põhjal võib öelda, et osa lapsevanemaid on rohkem
informeeritud lasteaia tegemistest. Kuid on ka lapsevanemaid, kes
täpselt ei tea, mida lasteaias tehakse.
Sellest
ka vastakad vastused järgmistes punktides:
1.
Lasteaia õppetöös on käsitletud mere ja rannikuga seotud teemasid
ja aktiivtegevusi.
2.
Lasteaia personal on rääkinud vanematele ja lastele veelindude
toitmise kahjulikkusest.
3.
Lapsevanematel on väga erinev nägemus sellest, kui tihti õpivad
nende lapsed lasteaias tundma erinevaid taime-, seene- ja loomaliike.
4.
Pooled vastanutest on teadlikud, millised putukad, linnud jt loomad
elavad lasteaia õuealal.
5.
Vanemad ei tea, et igal rühmal on oma lillekast, mida hooldada.
Sellest
võib järeldada, et oma tegemistest peaksime rohkem infot jagama,
tehes seda erinevaid kanaleid pidi (pildis, sõnas, meili teel,
suuliselt).
Küsitluse
tulemusena selgus ka, et suuremat tähelepanu peaksime pöörama:
hammaste
teemale;
õueala
puude- ja põõsaste kaardistamisele;
köögiviljapeenarde
rajamisele, et lastel oleks võimalus näha ja hoolitseda taimede
eest; võimalusel rajama ala, kus muru ei niideta, et lapsed saaksid
putukaid ja taimi uurida.
Teema:
Prügi ja jäätmed
Küsitluses
osalesid Mängusipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 22.
Oleme
rahul,
et
-
kogume eraldi paberit ja pappi ning pandipakendeid. Üle poolte vastanutest ei kogu eraldi biojäätmeid ja pakendeid. Pooled vastanutest on teadlikud sellest, kui palju jäätmeid nad toodavad, ülejäänud ei ole;
-
meie rühmaruumis ja õuealal ei ole prahti;
-
on piisavalt prügikaste õigetes kohtades.
Me
peame midagi ette võtma,
et
-
vanemad oleksid rohkem teadlikud sellest, kas lasteaias selgitatakse jäätmete sorteerimise vajalikkust ja mis sorteeritud prügist saab;
-
vanemad oleksid teadlikumad õpetajate aruteludest lastega prügi teemal.
Teema:
Transport
Küsitluses
osalesid Mängusipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 22.
Oleme
rahul,
et
-
teenindav transport sõidab lastele ohutult, osa vastajatest ei ole teenindava transpordiga kokku puutunud;
-
üle poolte vastajatest soovitab kasutada liiklemiseks ühistransporti või auto jagamist oma autoga sõitmise asemel;
-
kõik vastanutest soovitavad inimestel rohkem jala käia ning peaaegu kõigil on võimalik tulla lasteaeda jalgsi.
Me
peame midagi ette võtma
sellega, et
-
enamus vastajatest arvab, et hommikuti on lasteaia ees palju autosid;
-
kolmandik vastanutest kasutab nädalavahetusel linnas liikumiseks sageli oma autot, natukene alla veerandi kasutab ühistransporti ning kaks vastanut liigub nädalavahetusel jala.
Teema:
Kliimamuutused ning Prügi ja jäätmed
Küsitluses
osalesid Naerusipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 20.
Oleme
rahul,
et
-
vähemalt korra on lasteaia menüüs kalatoidud;
-
kogume paberit ja pappi muust prügist eraldi;
-
lapsed teavad, miks on vaja jäätmeid sorteerida;
-
lasteaia õualal pole prahti, kuna prügikastid asuvad õigetes kohtades.
Peame
rohkem tähelepanu pöörama:
-
komposti kasutamisele;
-
oma maitsetaimede kasvatamisele
Peame
midagi ette võtma:
-
koguda biojäätmeid ja pakendeid muust prügist eraldi
Teema:
Globaalne kodakondsus
Küsitluses
osalesid Päikesesipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 13.
Oleme
rahul,
et
-
õppetöö kasutatakse teiste maade muinasjutte;
-
lasteaias tutvustatakse süsteemselt Eesti tähtpäevi, toitu, muinasjutte, muusikat ja kodukohta;
-
lasteaias rõhutakse, et inimesi ei tohi halvustada nende pärituolu, kehalise eripära või muude teistest inimestest erinevate omaduste tõttu;
-
lasteaias on loodud kiusamisvaba keskkond.
Peame
rohkem tähelepanu pöörama
-
lasteaia õppetöös teiste maade muusika tutvustamisele
-
lasteaia õppetöös teiste maade kommete ja tavade tutvustamisele
Teema:
Tervis ja heaolu
Küsitluses
osalesid Päikesesipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 13.
Oleme
rahul,
et
-
lasteaias on loodud lastele päevakava, mille jooksul saavad nad palju liikuda;
-
vanemad käivad koos lapsega väljas jalutamas või mängimas ja seda tihti;
-
lapsed oskavad õigesti käsi pesta ja teevad seda;
-
lastele meeldib lasteaias olla;
-
lastele on õpetatud eelistama süüa tervislikke toite;
-
lastel on võimalik iga päev õues mängida ja õppida;
-
laps sööb tihti salateid, puuvilju ja muud tervislikku;
-
magustatud jookide asemel joob laps vett;
-
mure korral on võimalik sellest rääkida kellelegi lasteaias.
Peame
rohkem tähelepanu pöörama
-
antud teemasid tuleb rohkem kajastada ja seda nii õppe- ja kasvatustegevustes, rühmaruumi õpiseintel ja igapäevastes vestlustes lastega.
Teema:
Vesi
Küsitluses
osalesid Südamesipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 15.
Oleme
rahul, et
-
kraanivett kasutatakse säästlikult;
-
lasteaia õppetöös on käsitletud vee ja eluslooduse seoseid;
-
majapidamises kasutatakse vihmavett;
-
ollakse teadlikud sellest, et kraanivesi on joogivesi ja seda on ka lasteaias selgitatud;
-
lapsed teavad, kust tuleb vesi ja mis saab kasutatud veest.
Peame
rohkem tähelepanu pöörama:
-
vee säästmise selgitamisele lasteaia õppetöös
Teema:
Energia
Küsitluses
osalesid Südamesipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 15.
Oleme
rahul, et
-
suurem osa vastajatest teab, kui palju elektrit kulub;
-
suurem osa vastajatest on teinud midagi selleks, et elektrit säästa;
-
lasteaed on soojustatud;
-
lasteaia välisuksel on sulgur;
-
tuled kustutatakse ruumist lahkudes;
-
lasteaia ruumides on parajalt soe.
Peame
rohkem tähelepanu pöörama:
-
arvuteid ei lülitata välja, kui neid ei kasutata
Teema:
Info,
teavitamine ja kaasamine
Küsitluses
osalesid Tähesipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 13.
Oleme
rahul, et
-
90% vanematest teavad meie osalemisest Rohelise kooli projektis;
-
80% lapsevanematest on teadlikud, et meie lasteaia üheks prioriteediks on keskkonnaharidus ja keskkonnasõbralik käitumine;
-
80% lapsevanematest leiavad, et neile on antud võimalus osaleda laste keskkonnahariduse kujundamisel;
-
60% lapsevanemaid näevad, et nende lapsed mõistavad, et me väärtustame keskkonnahoidu;
Peame
rohkem tähelepanu pöörama:
-
info levitamisele - nii internetis kui ka lasteaia seintel
Teema:
Lasteaia
õueala, elurikkus ja loodus
Küsitluses
osalesid Tähesipsikute rühma lapsevanemad ja lapsed.
Küsitlus
viidi läbi jaanuaris 2018
Vastuseid
laekus 13.
Oleme
rahul, et
-
78% vastanutest on kindlad, et lapsed saavad piisavalt looduses olla ja õppida;
-
100% küsitluses osalejatest on kindlad, et lapsed saavad õuealal piisavalt joosta ja mängida.
Peame
rohkem tähelepanu pöörama:
-
tõsta lastevanemate teadlikkust, mis meie õueala lastele pakub.
-
õueala elurikkusest tuleks neid teavitada näiteks mõne toreda perepäevaga, kus lapsevanem saaks koos lapsega õuealal olevat uurida ja avastada.
Me
peame midagi ette võtma:
teavitada
infost rohkem ja kaasata rohkem
kaardistada
4-7 aastaste laste teadmised kolme teema kohta
suurendada
õueala elurikkust
kasvatada
maitserohelist
koostada
nimekiri toalilledest lasteaias
rajada
peenraid
tutvustama
teiste maade kombeid, toitu
kasutama
õppetöös teiste maade muinasjutte, muusikat
rakendama
Persona Dolls või Kiusamisest vaba metoodikat süsteemselt
Tugevus:
Looduses
liikumine
Meil
on õueala, kus saab palju joosta
Tutvustame
süsteemselt Eesti tähtpäevi
Pöörame
tähelepanu kiusamisest vaba keskkonnale
Oleme
loonud lastele päevakava, mille jooksul nad saavad palju liikuda
Sööme
tihti salateid ja puuvilju
Lapsed
mängivad iga päev õues
Joome
vett, lapsed loputavad suud
Saame
rääkida muredest
Lisaks:
Meil
on toimiv keskkonnatöörühm
On
toimunud neli töökoosolekut
Läbi
on viidud keskkonnaülevaatus
Koostatud
on tegevuskava
On
loodud infostendid
Infot
meie keskkonnasõbralikkuse kohta on ilmunud rahvusvahelises meedias,
sotsiaalmeedias, lasteaia kodulehel
Loodud
on rohelise kooli blogi
Osaletud
on Suure Taimejahi ja Huvitava bioloogia tegevustes
Tallinna lasteaia
Sipsik Rohelise kooli programmi keskkonna ülevaatuse kokkuvõte
Küsitlus
personalile, välja saadeti 20 ankeeti, laekunud vastuseid 14
Läbiviimise aeg:
jaanuar 2018
Valdkond:
Info, teavitamine, kaasamine
Kas olete teadlik, et osaleme rohelise kooli
programmis?
Jah 100%
Ei
|
Kas lapsed on mõistnud, et väärtustame
keskkonnahoidu?
Jah 86%
Ei 14%
|
Kas majja
sisenev külaline (lapsevanem) saab infot, et oleme
keskkonnasõbralik lasteasutus?
Jah 79%
Ei 21%
|
Kas haridusasutuse kodulehel on info, et
osaleme rohelise kooli programmis?
Jah 100%
Ei
|
Kas
lapsevanemad teavad, et meie üheks prioriteediks on
keskkonnaharidus ja keskkonnasõbralik käitumine?
Jah 100%
Ei
|
Kas meie allhankijad, sh toitlustaja ja
tarnijad teavad, et vajame keskkonnasõbralikult toodetud
materjale ja vahendeid?
Jah 14%
Ei 21%
Ei tea 64%
|
Kas
lastevanematel on võimalik osaleda keskkonnahariduse
kujundamisel?
Jah 100%
Ei
|
Kas meedias või sotsiaalmeedias on ilmunud
infot meie keskkonnasõbralikkuse kohta?
Jah 64%
Ei 7%
Ei tea 29%
|
Oleme rahul, et
*Personal ja lapsevanemad on
teadlikud, et lasteaed sipsik on liitunud Rohelise kooli
programmiga;
*Külalised ja lapsevanemad saavad
informatsiooni, et lasteaed Sipsik on keskkonnasõbralik
lasteasutus
|
Me peame midagi ette võtma, et
*teavitada meie allhankijaid, et vajame keskkonnasõbralikke
materjale ja vahendeid
|
Valdkond:
Elurikkus, loodus ja õueala
Kas on tehtud
nimekiri, millistest liikidest on meie maja toalilled?
Jah 7%
Ei 43%
Ei tea 50%
|
Kas meil on
rajatud aed- ja köögiviljapeenrad, et lapsed näeksid, kuidas
toidutaimed kasvavad ja saaksid õppida lihtsamaid aiatöid?
Jah 57%
EI 43%
|
Kui tihti
õpivad lapsed erinevaid taime-, seene- ja loomaliike tundma?
Kord nädalas 14%
Kord kuus 36%
2-3 korda kuus 36%
Kord aastas 14%
Polegi veel õppinud
|
Kas teie
rühmal on oma peenar või toalill, mille eest hoolitseda?
Jah 79%
Ei 21% |
Kas oleme
uurinud, kui palju Eesti taime-, seene- ja loomaliike lapsed
tunnevad?
Jah 71%
Ei 21%
Ei tea 7% |
Kas olete õues
õppinud ja loodust uurinud?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas on tehtud
nimekiri ja skeem õueala puu- ja põõsaliikidest?
Jah 79%
EI 21%
|
Kas panete
lindude toidumajja toitu?
Jah 57%
Ei 29%
Vahest harva 14% |
Kas teame,
millised putukad, linnud ja teised loomad elavad õuealal või
külastavad seda?
Jah 43%
Ei 57%
|
Kas meie
lasteaia mänguväljakute ääres on tuule kaitseks hekid?
Jah 93%
Ei 0%
Osaliselt 7% |
Kas oleme
teinud midagi, et suurendada õueala elurikkust (näiteks
kompostimine, putukahotellid, pesakastid, lindude talvine
toitmine, kodumaiste puu- ja põõsaliikide istutamine jne)
Jah 86%
Ei 14%
|
Kas õuealal
on ala, kus muru ei niideta ning lapsed saavad taimi ja putukaid
uurida?
Jah 29%
Ei 71% |
Kas õuealal
on lindudele pesakaste ja toidumajakesi, putukahotelle?
Jah 86%
Ei 14%
|
Kas õuealal
saab palju joosta ja mängida?
|
Oleme rahul, et
*vähemalt kord kuus õpivad lapsed
tundma erinevaid taime-, seene- ja loomaliike;
*kaardistatud on õueala puud;
*õuealale on istutatud kodumaiseid
puu- ja põõsaliike;
*lindudele on paigaldatud
pesakastid;
*on rajatud kompostipeenar;
*Lindude talviseks toitmiseks on
pandud söögimajad;
*igal rühmal on oma peenar, mille
eest hoolitseda;
*külvatud on maitsetaimi;
*lapsed õpivad õues;
*õuealale on loodud mitmekülgseid
võimalusi mängimiseks ja jooksmiseks;
*mänguväljakud on piiratud
osaliselt hekiga
|
Me peame midagi ette võtma, et
*kaardistada lasteaia
toalilled;
*kaardistada lasteaia õuealal
elavad putukad ja linnud;
*rajada putukahotelle;
Kaardistada õueala põõsad
|
Valdkond:
Kliimamuutused
Kas oleme
teinud midagi, et tekiks vähem toidujäätmeid?
Jah 79%
Ei 21%
Selgitus: Oleme
vähendanud hommikuse toidu koguseid
|
Kas menüüs
on vähemalt kord nädalas kalatoidud?
|
Kas kasutame
peenarde väetamisel lämmastikväetiste asemel komposti?
Jah 50%
Ei 50%
|
Kas toidu
valmistamisel kasutatakse peamiselt kohalikku, lähedalt
transporditud toorainet?
Jah 7%
Ei 7%
Ei tea 86%
|
Kas kasvatame
ise maitsetaimi (rohelist sibulat jms)?
Jah 43%
Ei 57%
|
|
Oleme rahul, et
*Oleme vähendanud hommikuse toidu
koguseid;
*menüüs on kord nädalas
kalatoidud;
|
Me peame midagi ette võtma, et
*toota ise kompostmulda
vermikompostri abil;
*uurida toitlustajalt tooraine
päritolu;
*rühmades algatada projekt
„Rohelised aknalauad“, mille raames kasvatada maitsetaimi;
*käivitada projekt „Igaüks
hooldab oma“, mille raames külvavad rühmad õueala
taimekastidesse oma taime seemned
|
Valdkond:
Energia
Kas teame, kui
palju elektrit me kulutame erinevatel kuudel ja aastatel?
Jah 36%
Ei 64%
|
Kas arvutid ja
muud seadmed on välja lülitatud kui neid ei kasutata, mitte
ooterežiimile jäetud?
Jah 71%
Ei 14%
Vahel ei ole 7%
Alati mitte 7%
|
Kas oleme
teinud midagi, et energiat säästa?
Jah 100 %
|
Kas valge
päevaga on lambid kustutatud?
Jah 86%
Ei 7%
Mõnikord ikkagi juhtub, et
märkamatult on pimedast hommikust ere päev saanud
|
Kas meie maja
on korralikult soojustatud?
Jah 100%
|
Kas
rühmaruumis on parajalt soe?
|
Kas välisuks
on varustatud sulguriga?
Jah 100%
|
Kas lülitad
mänguasja patarei kohe välja kui sa sellega enam ei mängi?
Ah 50%
Ei 14%
Sellised mänguasjad
puuduvad 36%
|
Kas tuled on
alati kustutatud, kui ruumis kedagi pole?
Jah 79%
Ei 21%
|
|
Oleme rahul, et
*on kokku lapitud, et rühmast
lahkudes ja valgel ajal kustutame ruumis tule;
*lasteaed on korralikult
soojustatud;
*uksed on varustatud sulguritega
|
Me peame midagi ette võtma, et
*teavitada personali elektrikuludest
erinevatel kuudel;
|
Valdkond:
Globaalne kodakondsus
Kas kasutame
õppetöös teiste maade muinasjutte?
Jah 100%
|
Kas tutvustame
süsteemselt Eesti tähtpäevi , toitu, muinasjutte, muusikat,
kodukohta?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas tutvustame
õppetöös teiste maade muusikat?
Jah 71%
29%
|
Kas rõhutame
kasvatuses, et inimesi ei tohi halvustada nende päritolu,
kehalise eripära või muude teistest inimestest erinevate
omaduste tõttu?
Jah 100%
|
Kas tutvustame
teiste maade kombeid?
Jah 86%
Ei 7%
Harva7%
|
Kas oleme loonud kiusamisvaba
keskkonna?
|
Kas tutvustame
teiste maade toitu?
Jah 57%
Ei 21%
Harva 8%
Juhul kui seotud
mõne projektiga 14%
|
|
Oleme rahul, et
*Lasteaed on liitunud Kiusamisest
vaba lasteaia projektiga;
*Lasteaias osalevad õppetegevuste
läbiviimisel Euroopa vabatahtlikud Saksamaalt ja Itaaliast, mille
raames on loodud tutvustavad plakatid ja korraldatud teemapäevi
|
Me peame midagi ette võtma, et
*laste koosolekute läbiviimine;
*lisaks Kiusamisest vaba lasteaia metoodika rakendamisele ka
Prsona Dolls metoodika rakendamine vastavalt tekkinud
situatsioonidele rühmas |
Valdkond:
Tervis ja heaolu
Kas oleme
loonud lastele päevakava, mille jooksul nad saavad palju liikuda?
Jah 100%
|
Kas sööd
tihti salateid, puuvilja ja muud tervislikku?
|
Kas saad päeva
jooksul palju liikuda – kõndida, joosta, ronida ja hüpata?
Jah 100%
|
Kas lastel on võimalik iga päev
õues mängida ja õppida?
|
Kas käid
nädalavahetusel väljas jalutamas või mängimas?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas lastel on
võimalik iga päev õues mängida ja õppida?
Jah 79%
Ei
Harva 21%
|
Kas lapsed
oskavad õigesti käsi pesta ja teevad seda?
Jah 79%
Ei 0%
Harva 21%
|
Kas
haigestunud lapse saab paigutada teistest eraldi?
Jah 50%
Ei 43%
Vajadusel kindlasti saaks, aga siis tunneks laps end tõrjutuna
7% |
Kas lastele
meeldib lasteaias olla?
Jah 100%
|
Kas soovitame
magusate jookide asemel vett juua?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas oleme
teinud midagi, et lapsed eelistaksid süüa tervislikke toite?
Jah 100%
|
Kui sul on
mure, siis kas saad sellest kellelegi lasteaias rääkida?
Jah 100%
|
Oleme rahul, et
*lastele on loodud päevakava, mille
jooksul nad saavad palju liikuda;
*regulaarselt viiakse läbi
erinevaid terviseüritusi;
*tähelepanu pööratakse
tervislikule toidule ja eluviisile
|
Me peame midagi ette võtma, et
|
Valdkond: Meri
ja rannik
Kas õppetöös
on mere ja rannikuga seotud teemasid ja aktiivtegevusi?
Jah 79%
Ei 7%
Harva7%
Ei tea 7%
|
Kas viime
aegunud ravimid tagasi apteeki?
Jah 29%
Ei 71% |
Kas teeme
õppekäike mere äärde ning seal temaatilisi vaatlusi ja mänge?
Jah 36%
Ei 21%
Ei tea 29%
Vähemalt 1x aastas 7%
Harva 7%
|
Kas soovitame
lapsevanematel ja õpetajatel vältida hambapastat ja
kosmeetikatooteid ,mis sisaldavad mikroplaste (reklaamides sageli
puhastavad pärlikesed vms)?
Jah 14%
Ei 86% |
Kas kasutame
koristamisel ja nõude pesemisel loodussäästlikke
puhastusvahendeid?
Jah 14%
Ei 14%
Ei tea 72% |
Kas räägime
lastele ja lapsevanematele veelindude toitmise kahjulikkusest?
Jah 71%
Ei 29% |
Oleme rahul, et
*õppetöös on mere ja rannikuga
seotud õppetegevusi ja teemasid;
*korraldatud on õppekäike ja
perepäevi mere ääres;
Osaletud on veelindude plakati
konkursil „Miks ma linde ei toida“ ning lastega on räägitud
veelindude toitmise kahjulikkusest
|
Me peame midagi ette võtma, et
*teha koostööd ja kutsuda
lastele hammaste tervisest rääkima hambaarst;
*teavitada personali, et koristamisel ja nõude pesemisel
kasutame loodussäästlikke puhastusvahendeid |
Valdkond:
Prügi ja jäätmed
Kas kogume
biojäätmeid muust prügist eraldi?
Jah 36%
Ei 57%
Ei tea 7%
|
Kas
rühmaruumis ja õuealal on prahti?
Jah 71%
Ei 29% |
Kas kogume
paberit ja pappi muust prügist eraldi?
Jah 100%
|
Kas prügikaste
on majas ja õuealal piisavalt?
Jah 93%
Ei 7% |
Kas kogume
pakendeid muust prügist eraldi?
Jah 21%
Ei 79% |
Kas
prügikastid on õigetes kohtades?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas kogume
pandipakendeid?
Jah 43%
Ei 36%
Ei tea 21% |
Kas oleme
töötajate ja lastega arutanud, kuidas tekiks vähem prügi?
Jah 57%
Ei 36%
Ei tea 7%
|
Kas selgitame
lastele, miks on vaja jäätmeid sorteerida ja mis sorteeritud
prügist saab?
|
Kas teame, kui palju jäätmeid me
toodame?
Jah 21%
Ei 79%
|
Oleme rahul, et
*lastele on selgitatud jäätmete
sorteerimise vajalikkust;
*lastega on käidud
taaraautomaadis taarat tagastamas;
*lasteaias kogutakse paber ja papp muust olmeprügist eraldi |
Me peame midagi ette võtma, et
*soetada ja tutvustada õpetajatele ja lastele
vermikompostrit, mis on väärt abimees biojäätmete
taaskasutamisel ja vihmaussikasvandusena töötamisel |
Valdkond:
Transport
Kas olete
uurinud, kui palju lapsi tuleb lasteaeda jalgsi, jalgratta
(tõukeratta), ühistranspordi ja autoga?
Jah 29%
Ei 64%
Ainult lastelt 7%
|
Kas soovitate
lastevanematel, õpetajatel ja lastel rohkem jala käia?
Jah 79%
Ei 21% |
Kas teenindav
transport sõidab lastele ohutult?
Jah 100%
|
Kas soovitate
kasutada ühistransporti või auto jagamist oma autoga sõitmise
asemel?
Jah 64%
Ei 36%
|
Kas hommikul
on lasteaia ees palju autosid?
Jah 64%
Ei 36%
|
Kas olete
teinud kaardi (skeemi) sellest, kui kaugel lapsed ja õpetajad
lasteaiast elavad ja arutanud, millise transpordiga (või jala)
oleks neil kõige parem tulla?
Jah 7%
Ei 93%
|
Kas
nädalavahetustel kasutate linnas liikumiseks sageli oma autot või
ühistransporti?
Oma autot 43%
Ühistransporti 57% |
|
Oleme rahul, et
*sisse on seatud personali
liikumiskalender;
*võimalusel kasutatakse auto asemel
ühistransporti
|
Me peame midagi ette võtma, et
*koostada lastega skeem „Minu teekond kodust lasteaeda“
ning arutada, millised oleksid liikumisvõimalused sellel
teekonnal
|
Valdkond: Vesi
Kas majas on
tilkuvaid kraane või halvasti töötavaid loputuskaste?
Jah 14%
Ei 86%
|
Kas suvel
kogutakse kastmiseks vihmavett?
Jah 14%
Ei 86% |
Kas olete
uurinud, kas kraanivett kasutatakse säästlikult?
Jah 64%
Ei 36%
|
Kas olete
vaadelnud ja võrrelnud veekulu erinevatel kuudel ja aastatel?
Jah 71%
Ei 29% |
Kas õppetöös
selgitatakse vee säästmise vajadust?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas olete
selgitanud, et kraanivett on mõistlikum juua kui pudelivett?
Jah 64%
Ei 36% |
Kas õppetöös
käsitletakse vee ja eluslooduse seoseid?
Jah 93%
Ei 7%
|
Kas lapsed
teavad, kust tuleb kraanivesi ja mis saab kasutatud veest?
Jah 43%
Ei 57% |
Oleme rahul, et
*vee säästmiseks on
segistitelepaigaldatud aeraatorid, mis vähendavad oluliselt
jooksva vee hulka;
*kraanivesi on joogivesi
|
Me peame midagi ette võtma, et
*
Kontrollida rühmades segisti veetarvet, vaadates kui kaua
kulub pooleliitrise anuma täitmiseks. Kui selleks kulub umbes
kolm sekundit, siis kulub minutis vähemalt 10 liitrit vett, mida
on palju. Normaalne veekulu on vähem kui 6 liitrit minutis.
*korraldad vee teemapäevi, et selgitada lastele vee säästmise
vajalikkust |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar