Keskkonnaülevaatuse 2021 küsitluse kokkuvõte
Tallinna Lasteaed Sipsik liitus 2017 aasta sügisel rahvusvahelise programmiga Roheline kool, et tuua keskkonnasäästlikku mõtteviisi lasteaia igapäevastesse tegevustesse.
Keskkonnahariduse strateegia kujundamise eest omistati lasteaiale Sipsik ökomärgis Roheline lipp esimest korda 2018 aasta juunis ja teistkordselt juunis 2020.
Iga aastase keskkonnaülevaatuse läbiviimisel ja keskkonna-alase tegevuse kavandamisel edastati nii personalile kui ka lastevanematele küsimustik meie poolt valitud Rohelise kooli teemade kohta.
Lastevanemate keskkonnaülevaatuse küsitluses osales kokku 72 lapsevanemat.
Lastevanematele edastatav küsitlus oli jaotatud rühmade vahel teemade kaupa.
Mängusipsikute rühm – osales 16 lapsevanemat
Teema: Transport
Tugevused | Parendustegevused |
laps teab, miks on kasulik jalgsi käia ja jalgrattaga sõita | Ehkki 44% tuleb lasteaeda jalgsi ja 56% vastanutest tavapäraselt autoga, siis mõnikord minnakse lasteaiast koju ja ka eelkooli jalgsi. Lapsevanemad põhjendavad, et hommikuti on kiire ja siis ei jõuaks nad üldse lasteaeda, kuid kevadeti lasteaiast ära tulek on küll jalutades. |
lapsel on piisavalt võimalusi jalgsi käia või jalgrattaga sõita | |
100 %küsitluses osalenud lapsevanematest on oma lapsega rääkinud ohutust liiklemisest | |
lapsega on kaardistatud teekond lasteaiast koju |
Teema: Kliimamuutused
Tugevused | Parendustegevused |
81 % vastanutest on oma lapsega rääkinud kliimamuutustest | |
81 % vastanutest on teinud midagi, et tekiks vähem toidujäätmeid | |
75 % vastanutest on loobunud ühekordsete nõude kasutamisest | |
63 % vastanutest kasutab toidu valmistamisel peamiselt kohalikku, lähedalt transporditud toorainet |
Lastevanemate ettepanekud, mida saaks teha lasteaias, et tekiks vähem toidujäätmeid:
Läbimõeldud toidu planeerimine;
tellida toitu sellistelt tootjatel, kellel on ökoloogiliselt toiduained pakitud;
lapsed võiksid kõik portsud tõsta ise;
arvestada rohkem laste toidusoovidega;
lapsed tõstaksid ise omale sobiva koguse ja toit peab kindlasti olema maitsev, siis süüakse ka kõik ära;
kasutada toidujäägid ära loovates toitudes. Valmistada väiksemaid koguseid.
Tähesipsikute rühm – osales 11 lapsevanemat
Teema: Globaalne kodakondsus
Tugevused | Parendustegevused |
Teavitada lapsevanemaid, millised teemad lasteaias hõlmavad globaalse kodakondsuse temaatikat, sest 55 % vastanutest ei tea seda | |
89 % vastanutest peab oluliseks erinevate kultuuride tutvustamist lasteaias | |
lasteaias on loodud kiusamisvaba keskkond – 91 % vastajatest annab jaatava vastuse | |
Sipsiku lasteaia laps teab, et inimesi ei halvustata nende päritolu, kehalise eripära või muude teistest inimestest erinevate omaduste tõttu – 91 % vastajatest annab jaatava vastuse | |
lapsele on tutvustatud teiste maade toitu, muusikat või kombeid – 82 % vastajatest annab jaatava vastuse | |
Lapsevanemad on tänulikud, et see teema on tõstatatud. |
Teema: Info, teavitamine, kaasamine
Tugevused | Parendustegevused |
91 % vastajatest teab, et lasteaed osaleb Rohelise kooli programmis | |
lasteaia ruumides ringi liikudes on näha infot, et lasteaed osaleb Rohelise kooli programmis | |
Lapsevanemad on teadlikud, mida tähendab keskkonnasõbralik lasteaed | Anda lastevanematele ülevaade, mida tähendab keskkonnasõbralik lasteaed, sest 27% vastajatest ei tea seda |
55% vastajatest on märganud lasteaia kodulehel infot, et osaleme Rohelise kooli programmis | Suunata vanemad külastama lasteaia kodulehte, sest 27% vanematest ei ole vastavat infot märganud |
46% vastajatest on märganud sotsiaalmeedias või meedias on ilmunud infot lasteaia keskkonnasõbraliku tegevuse kohta | 54% vastajatest ei tea või pole märganud sotsiaalmeedias või meedias ilmunud infot lasteaia keskkonnasõbraliku tegevuse kohta |
Südamesipsikute rühm – osales 11 lapsevanemat
Teema: Meri ja rannik
Tugevused | Parendustegevused |
Lapsevanemad on teadlikud ja kasutavad kodus loodussäästlikke puhastusvahendeid – 82% vastajatest | Teavitada lapsevanemaid lastega tegevuste kaudu mikroplastide kahjulikust mõjust keskkonnale sh mereloomade organismile – 55% vastajatest pole mikroplaste vältinud |
lapsele on räägitud veelindude toitmise kahjulikkusest – 82% vastajatest on andnud jaatava vastuse |
Ettepanekud, mida lastevanemate arvates võiks lasteaias teha, et selgitada lastele liikide kaitse olulisust mereelus:
filmi või piltide näitamine (a la kilpkonn, kellel on plastik ümber vms). Raamatus "Laura lood" on ka üks lugu, kus hästi seletatud, millist mõju prügi võib mereelukatele avaldada.
Jutustada rohkem , temaatilised filmid, õppekäigud
Õppeprogrammid, plakatid seintel
Teha väljasõite loodusesse
Visualiseerida, jutust on lapsel raske aru saada või sellega suhestuda
Rääkida mereloomadest, näidata pilte, vaadata pilte ja lühifilme sellest, mis plastik mereloomadega teeb.
Õpetada lapsi prahti õigesse kohta visakama
Õpetada, kuidas on õige, et siis lapsed saaksid harida ka vanemaid kodus.
Film, läbimängida, et lapsed saaks ise osaleda selles.
Tutvustada mõnda liiki, kelle arvukus on drastiliselt langenud või võõrliiki, kelle arvukus on tõusnud.
Teema: Energia
Tugevused | Parendustegevused |
Lapsevanemad teavad oma kodumasinate energiamärgistust – 91% vastajatest andis jaatava vastuse | 27% vastajatest eemaldab telefonilaadija pistikupesast, kui telefonil on aku täis saanud |
82% vastajatest on vahetanud kodus vanad lambipirnid säästlikuma valiku vastu | 55% vastajatest ei ole ja 45% vastajatest on kodus tuled alati kustutatud, kui ruumis kedagi pole |
Pisut üle poole vastajatest lülitab arvutid ja muud seadmed välja, kui neid enam ei kasuta, mitte ei jäta ooterežiimile? | |
Lastele on räägitud kodus elektri säästlikust kasutamisest – 73% vastajatest andis jaatava vastuse |
Rõõmusipsikute rühm – osales 11 lapsevanemat
Teema: Elurikkus ja loodus ja õueala
Tugevused | Parendustegevused |
Selgitada lastele elurikkuse mõistet – 100% küsitluses osalejatest vastab, et lapsed ei tea, mida tähendab elurikkus | |
Tutvustada lastele puuliike lasteaia õuealal | |
Lapsevanemad ei tea, et lapse rühmal on lasteaia õuealal oma peenar või rühmas taimekast, et laps näeks, kuidas toidutaimed kasvavad ning ta saaks õppida lihtsamaid aiatöid | |
Lapsevanemad ei tea, kas lasteaia õuealal on lindudele pesakaste ja toidumajakesi või putukahotelle | |
Lapsevanemad ei tea, kas lapse rühm hoolitseb lindude talvise toidulaua eest | |
laps teab, millised putukad, linnud ja teised loomad elavad lasteaia õuealal või külastavad seda | Nooremate rühmade lapsed ei tea, millised putukad, linnud ja teised loomad elavad lasteaia õuealal või külastavad seda |
lasteaia õueala pakub lapsele piisavalt võimalusi põnevaks tegutsemiseks, mängimiseks ja jooksmiseks | Rajada lasteaia õuealale ala, kus muru ei niideta ning lapsed saavad taimi ja putukaid uurida |
lapsed on loodust uurinud ja õppinud õues – arvab 73% vastajatest |
Lastevanemate ettepanekud, mida võiks teha, et suurendada lasteaia õueala elurikkust:
Peenramaa, istutamine, lindude toitmine.
suvisel ajal oleksid kindlasti ka väikesed juurvilja-/salatipeenrad toredad
korraldada väljasõite või jalutuskäike parkidesse, kus on olemas erinevaid taime- ja loomaliike
lindude talvine toitmine, pesakastid lindudele ja oravatele, putukahotellid, marjapõõsad, õunapuud jms
peenarde loomine (köögiviljade istutamine)
Küsisime siis Franki käest: “Kas tead, mida tähendab elurikkus?” Ja muidugi ta teadis... “See on see kui sa rikud oma elu..”
Päikesesipsikute rühm – osales 12 lapsevanemat
Teema: Prügi ja jäätmed
Tugevused | Parendustegevused |
Sipsiku lasteaia laste pered sorteerivad prügi | |
Lapsele selgitatakse, miks on vaja prügi sorteerida ja mis sorteeritud prügist saab | |
biojäätmed kogutakse muust prügist eraldi | |
pandipakendid viiakse taaraautomaati | |
aegunud ravimid viiakse tagasi apteeki | |
patareid ja vanad akud viiakse kogumispunkti | |
kasutatud riided antakse teisele ringile – 100 % vastajatest |
Lastevanemate ettepanekud, mida võiks teha, et vähendada lasteaias biojäätmete teket:
Toitu valmistada vastavalt sööjate arvule;
toit olgu värviline, maitsev ja kaunilt serveeritud;
lastele, kes toitu soovivad, anda võimalus see ära süüa, sest laste energiatarve ja kasvuspurdid toimuvad erinevatel aegadel. Täis kõhuga laps on rõõmus laps, jõuab rohkem ja magab paremini;
anda toidujääke söögiks rühmaruumis olevatele tigudele.
Naerusipsikute rühm – osales 11 lapsevanemat
Teema: tervis ja heaolu
Tugevused | Parendustegevused |
Sipsiku lasteaia lapsed käivad nädalavahetusel õues kõndimas või aktiivselt tegutsemas | |
lapsed on päeva lõppedes lasteaias viibitud ajaga rahul | |
Lapsevanemad annavad 100 % oma panuse, et takistada lasteaias haiguste levikut | |
46 % vastajatest arvab, et laps oskab õigesti käsi pesta | 54 % vastanutest arvab, et laps ei oska õigesti käsi pesta |
91 %vastanutest pakub lapsele igapäevaselt puu- ja köögivilju |
Teema: Vesi
Tugevused | Parendustegevused |
laps joob janu korral kraanivett – 64 % vastajate arvates | Vanemad ei tea, kas lasteaia õppetöös selgitatakse vee säästmise vajadust |
kodus juhitakse lapse tähelepanu vee säästlikule kasutamisele |
Lastevanemate ettepanekud, mida võiks lasteaias teha, et selgitada lastele vee säästva kasutamise olulisust:
Võib-olla näiteks selle kaudu, et kõik tahavad juua, nt ka taimed - ja kui liiga palju vett kulub, siis taimele ei jätku ja tal on paha olla vms
käsi pestes jm toimingutes õpetada säästmist
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar